Genealogy of Popular Science – Conference Program

From Ancient Ecphrasis to Virtual Reality. International Conference, June 15-17, 2018, Fritz-Haller-Hörsaal, Building 20.40, Englerstr. 7, KIT Campus South Karlsruhe

La scuola di Atene

Friday, June 15, 2018

16:00      Admission & Registration

16:30      Salutation and Introduction

Salutation
Prof. Dr. Caroline Y. Robertson-von Trotha, ZAK

Von Honig, VR-Brillen und wahrer Medizin – Ursprünge und kulturelle Transformationen der “Populärwissenschaft”
Dr. Jesús Muñoz Morcillo, ZAK

Welcome Speech of the Vice President for Innovation and International Affairs
Prof. Dr. Thomas Hirth, KIT Presidential Committee

17:30      On the Trail of Popular Science in Antiquity I

Hero of Alexandria’s Theater of Mechanics (Keynote)
Prof. Dr. Courtney Ann Roby, Cornell University, Ithaca, New York

Mythology at the Greek School:
The Testimony of the
Progymnasmata (Keynote)
Prof. Dr. José Antonio Fernández Delgado, Universidad de Salamanca

18:45      Refreshment Break

19:00      On the Trail of Popular Science in Antiquity II

Das Reich der Muränen, Delphine und Kraken – das Wissen
über das Meer und seine Bewohner in der römischen Kaiserzeit

Dr. Dorit Engster, Universität Göttingen

The Celestial Axis in Manilius’ Astronomica
(1. 275-293): Paradox and Sublime
Matteo Rossetti, University of Milan

Die Panathenäischen Preisamphoren als Kommunikationsmedium
mythologischen, historischen und kulturellen Wissens

Martin Streicher, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn

20:30      Reception

 

Saturday, June 16, 2018

9:00      On the Trail of Popular Science in Antiquity III

(Popular) Scientific Knowledge and its Rhetorical Use in Aristotle
Prof. Dr. María J. Martín-Velasco, Universidad de Santiago de Compostela

Populärwissenschaftliche Argumentationsschemata in der Zweiten Sophistik am Beispiel der Apologia des Apuleius von Madaura
Maurice Parussel, Ruhr-Universität Bochum

Ekphrasis as Device for Knowledge Dissemination in Euripides
Sara Matías Pérez, Universidad de Salamanca

moris mihi restat origo – Aetiology and Popular Science
Dr. Anke Walter, Newcastle University

11:00      Refreshment Break

11:15      Between Antiquity and Modernity

Wissensordnung und Wissenspopularisierung: Konstanten
und Wandlungen in der vormodernen Enzyklopädik

Prof. Dr. Mathias Herweg, Institut für Germanistik, KIT

Was Cometen eygentlich seyen – Zur Vermittlung naturkundlichen Wissens in der ephemeren Kometenliteratur der Frühen Neuzeit (Keynote)
Prof. Dr. Marion Gindhart, Johannes Gutenberg Universität Mainz

More Publicity Through Very Short Books: Historical Epitomes in Late Antiquity and Renaissance
PD Dr. Markus Sehlmeyer, Universität Osnabrück

13:15      Lunch Break

14:00      Age of Enlightenment and Beyond: Reason and Fun with Natural Sciences

Vom vernünftigen Vergnügen zum Spaß an der Wissenschaft. Kontinuitäten in der Geschichte der Wissenschaftspopularisierung seit der Aufklärung (Keynote)
Dr. Oliver Hochadel, IMF-CSIC, Barcelona (Spanish National Research Council)

Science in the Box. History and Cultural Impact of Popular Scientific Kits
Prof. Dr. Verena Kuni, Goethe Universität Frankfurt am Main

Innovative Popular Science Communication? Materiality’s, Aesthetics and Gender of New Science Communication in the Genre of Science Slam
Dr. des. Miira Hill, Technische Universität Berlin

16:00      Refreshment Break

16:15      Modern Times: Popularization of – and through – Art

Handbuchskepsis vs. Markterfolg.
Wie wurden optische Zeichenhilfen 1800 – 1850 populär? (Keynote)
Prof. Dr. Dr. Erna Fiorentini, Institut für Kunst- und Baugeschichte, KIT

Klare Spiegel, zersprungene Scheiben – Newton und die Kunst des Trompe-l’œil
Prof. Dr. Oliver Jehle, Institut für Kunst- und Baugeschichte, KIT

Wilhelm Lübke - Kunstgeschichte für das Feuilleton
Dr. Alexandra Axtmann, Institut für Kunst- und Baugeschichte, KIT

18:00      Refreshment Break

18:15      Modern Times: Visual Cultures and Artistic Appropriation

Bildtechnische Avantgarden (Keynote)
Dr. Matthias Bruhn, Humboldt-Universität zu Berlin

Die Aneignung und Verbreitung wahrnehmungsphysiologischer Terminologie als apologetische Strategie im Künstlermanifest? Das Beispiel Kandinsky
Beatrice Immelmann, Institut für Kunstgeschichte, Universität Wien

 

Sunday, June 17, 2018

9:30      New – and old – Strategies of Science Popularization I

From "The Destroyer of Worlds" to "Atoms for Peace" (and back?) – Discourse on Nuclear Power in US Popular Science Journals During the Early Cold War Era
Lars F. Köppen, Stiftung Historische Museen Hamburg

Theatrum cerebri: Gehirn & Geist und die visuelle Kultur populärer Hirnforschung
Dirk Hommrich, Karlsruher Institut für Technologie (KIT)

11:00      Refreshment Break

11:15      New – and old – Strategies of Science Popularization II

Schulen des Sehens: Popularisierungen wissenschaftlichen
und wissenschaftsforschenden Wissens in Kinofilmen und Comics

Dr. des. Kathrin Klohs, Universität Basel

Popular Aesthetics of the 19th Century – A Concurrent Story to the History of Design, Investigated through an Analysis of Illustrations in the Periodical Press
Elin Manker, Stockholm University

Geschichte und medienpolitische Implikationen
visueller Naturmetaphern der Kybernetik in der Digitalkultur

Lena Trüper, Goethe-Universität Frankfurt

12:45       Discussion

 

Scientific Head:
Dr. Jesús Muñoz Morcillo & Prof. Dr. Caroline Y. Robertson-von Trotha,
ZAK | Centre for Cultural and General Studies at the KIT

Scientific Partners:
Prof. Dr. Oliver Jehle & Dr. Alexandra Axtmann, Institut für Kunst- und Baugeschichte at the KIT, Fachgebiet Kunstgeschichte
Prof. Dr. Mathias Herweg, Institut für Germanistik at the KIT, Abteilung Germanistische Mediävistik und Frühneuzeitforschung

Organization:
Dr. Jesús Muñoz Morcillo, Stephanie Rothe, Klemens Czurda
jesus morcillo does-not-exist.kit edu, 0049 (0) 721 608 48933

Location:
Fritz-Haller-Hörsaal, Building 20.40, Englerstr. 7, KIT Campus South

Dates:
Friday, June 15, 2018, 16-20.00; Saturday, June 16, 2018, 9-19.00; Sunday, June 17, 9.30-13.00

Free admission.

Students can obtain 2 credits for attending the conference and delivering a critical summary of the main theses and theories presented.
Application for students: GenPop2018-Anmeldung

The conference papers will be presented in German and English language, without translation.