Europäische Kulturtage Karlsruhe 2016
Prof. Dr. Tahir Abbas Referent |
Curriculum Vitae
Prof. Dr. Tahir Abbas wurde 1970 in Birmingham geboren. Nach dem Studium der Ökonomie mit Schwerpunkt Mathematik an der Queen Mary Universität in London schloss er seinen Master in Ökonomischer Entwicklung und Politik an der Universität Birmingham ab. Abbas promovierte an der University of Warwick in dem Fachbereich ethnische Beziehungen. Seit 2010 ist er Soziologieprofessor an der Fatih University in Istanbul, wo er in den Bereichen Islamophobie, Radikalisierung, Identitätspolitik und soziale Konflikte im städtischen westeuropäischen Kontext forscht. Hierbei spezialisiert er sich vor allem auf städtische und ethnische Rassenbeziehungen, Rassendiskriminierung, ethnische Ungleichheit sowie ethnisch-religiöse Minder- und Mehrheitsbeziehungen. Gastprofessuren und Forschungsaufenthalte führten Abbas an die Universitäten in New York, Oxford, Leiden, Jerusalem, Islamabad und Jakarta. Abbas ist zudem Autor der Publikationen The Education of British South Asians (Palgrave-Macmillan), Islamic Radicalism and Multicultural Politics (Routledge) und Contemporary Turkey (Universitätspresse Edinburgh, in Kürze erscheinend). Er publizierte darüber hinaus in vielen Magazinen zu Themen in den Bereichen Soziologie, Geographie, Bildung, islamische Studien und politische Wissenschaft. Außerdem schrieb er u.a. bereits für The Guardian, Times Higher Education, NZZ, Prospect, openDemocracy, Prospect, New Internationalist und Fair Observer.
Abstract
Migration in Twenty-First Century Western Europe. The Dilemmas of Racism and Islamophobia
In the current climate there is considerable attention paid to the concept of Islamophobia. However, the current political and cultural hegemonic rhetoric focuses on the idea that Islamophobia relating to the fear or dread of Islam is misleading as it takes attention away from the realities facing Muslim communities in urban settings. This paper argues that the prevailing discourse is an attempt to take attention away from patterns of urban racism that have evolved in the light of an international political economy as well as ongoing patterns of ethnic and racial disadvantage that have affected Muslim ethnic minorities in urban multicultures. The ascendant rhetoric disregards discrimination and disadvantage in relation to Muslims objectified and racialised in the sphere of globalisation and localisation. It creates the opportunity for the elite actors to reinforce cultural stereotypes and emphasise cultural relativism and cultural dissonance as the drivers of social problems. Moreover, the dedicated attention given to such topics within Muslim communities does not help to address these concerns in the end. In order to redress the imbalance created by dominant paradigms, Muslim and like-minded other communities with shared interests and motivations ought to take ownership of the concept of Islamophobia from below.